Badania marketingowe

Badania marketingoweBadania marketingowe bywają często lekceważone, choć ich rola we współczesnym biznesie jest ogromna.

Dla niektórych badania takie uznawane są za stratę czasu oraz zbędne koszty. Są jednak i tacy przedsiębiorcy, którzy nie wyobrażają sobie wypuszczenia na rynek nowego produktu bez przeprowadzenia wcześniej dokładnego badania rynku.

Ci, którzy w wyniku badań marketingowych zbiorą kilka podstawowych informacji na temat samego rynku, produktu, jak i konkurencji, zazwyczaj osiągają znacznie większe sukcesy niż ci, którzy z przeprowadzenia badań marketingowych rezygnują.

Na czym polega fenomen badań marketingowych?

W jaki sposób można za ich pomocą zwiększyć swe szanse we współczesnym biznesie?

Aby wyjaśnić, jak ważną rolę odgrywają badania marketingowe, należy zastanowić się przez chwilę nad tym, czym takie badania są w rzeczywistości. Ich głównym zadaniem jest zgromadzenie informacji, które mają pomóc firmie nie tylko w zaistnieniu na rynku, ale i w zwiększeniu skuteczności kampanii reklamowej. Dzięki nim można uzyskać wiele informacji na temat rzeczywistości rynkowej, samego produktu, konkurencji oraz potencjalnych klientów.

Badania marketingowe polegają na próbie znalezienia odpowiedzi na szereg pytań związanych z planowanym przedsięwzięciem.

Jakie informacje można uzyskać dzięki badaniom marketingowym?

Ważne są te informacje, dzięki którym przedsiębiorca może lepiej poznać sytuację aktualnie panującą na rynku. Ważne są dane związane z wielkością sprzedaży danego produktu oraz ustalenie, czy jego sprzedaż wzrasta lub maleje. Dzięki badaniom marketingowym można prognozować również, jakie szanse na sukces ma ów produkt i czy jego ceny są stabilne.

Kolejna ważna grupa informacji, które zbierane są w toku badań marketingowych, dotyczy samego produktu. Ważne są informacje związane z producentem, czasem oraz celem wprowadzenia danego produktu na rynek. Przydatna jest też odpowiedź na pytanie: jakie korzyści ów produkt przynosi swym użytkownikom oraz jakie są jego najważniejsze cechy użytkowe. Nie bez znaczenia jest tu również wiedza na temat materiałów, z których produkt został wykonany, sposobu jego produkcji czy też opakowania.

Wiedza na temat produktu jest bardzo ważna. Im lepiej zna się przedmiot promocji, tym łatwiej i skuteczniej można go zareklamować. Wiedza na temat konkurencji to kolejny ważny element badań marketingowych. Warto poznać konkurencję i ustalić, kto w danym momencie odgrywa rolę lidera w danej branży. Przydatna jest wiedza na temat tych firm, które już działają w danej branży oraz informacje związane z ich metodami działania, sukcesami i porażkami.

Warto też poznać ceny produktów oferowanych przez konkurentów oraz stosowane przez nich metody sprzedaży. Bardzo istotne są wszelkiego rodzaju informacje na temat klientów, zarówno obecnych, jak i tych potencjalnych.

Jakie informacje na temat klientów są szczególnie ważne?

Z pewnością warto zdobyć informacje o tym, kim jest klient i w jaki sposób podejmuje on decyzje związane z zakupem danego produktu. Poznanie zasad rządzących procesem podejmowania decyzji o zakupie może okazać się szczególnie ważny w czasie planowania kampanii reklamowej. Czy zakupy są zaplanowane, czy też dochodzi do nich pod wpływem nagłego impulsu? Czy o zakupie decyduje jedna osoba, czy też do kupna dochodzi po rodzinnej naradzie? Ważna jest też wiedza związana ze stosunkiem klientów do marek już istniejących na rynku oraz ich postawy wobec nich.

Zebrane w toku badań marketingowych informacje mogą znacznie ułatwić wprowadzenie produktu na rynek i jego promocję. Wielu przedsiębiorców rezygnuje jednak z ich przeprowadzenia, obawiając się zbyt wysokich kosztów. Czy badania marketingowe faktycznie są drogie? Jak podkreślają specjaliści przeprowadzenie takich badań może, ale nie musi, wiązać się z wielkimi wydatkami. Można wprawdzie zatrudnić do ich przeprowadzenia profesjonalistów, jednak w gruncie rzeczy wiele informacji można zebrać na własną rękę. Wystarczy poświęcić trochę czasu na obserwację rynku i rozmowy z innymi ludźmi, by zebrać wiele ważnych, praktycznych informacji. Można je znaleźć w dokumentach księgowych,można rozmawiać z innymi ludźmi na temat ich doświadczeń z danym produktem oraz ich wiedzą na temat konkurencji. Wiele ciekawych informacji można znaleźć również w pismach branżowych oraz w wydawnictwach GUS-u, np. w "Roczniku Statystycznym".



Zobacz podobne:
Jaka powinna być strona internetowa?

Strona WWWGdy tworzymy stronę internetową, wielokrotnie zastanawiamy się, jaka powinna ona być, aby była ciekawa i jednocześnie pozwoliła nam na osiągnie

Promocja sprzedaży

Promocja sprzedażyPromocja sprzedaży bywa nazywana promocją dodatkową lub uzupełniającą. Często łączone są w niej te wszystkie elementy, które nie mies

Public relations, czyli propaganda marketingowa

Public RelationsPropaganda marketingowa, czyli public relations to potężna siła. Dobrze wykorzystana może w z

Jak mierzyć skuteczność działań content marketingowych?

Skuteczność działań content marketingowychDla wielu firm działania marketingowe są znacznie łatwiejsze niż późniejsze mierzenie ich skuteczności. W prz