Ograniczenia społeczno-kulturowe w reklamie

Ograniczenia społeczno-kulturowe w reklamieReklama - ograniczenia społeczno-kulturowe

Aby skłonić do zakupu lub do skorzystania z promowanej usługi reklama wykorzystuje liczne środki. Choć twórcy reklam mogą korzystać z szerokiego asortymentu wszelakich narzędzi, muszą liczyć się z licznymi ograniczeniami.

Wbrew powszechnemu przekonaniu w reklamie nie wszystkie środki są dozwolone, zaś jej twórcy są ograniczani z jednej strony przez obowiązujące przepisy prawne, z drugiej - przez normy społeczne oraz kulturowe.

Normy społeczne i kulturowe w istotny sposób określają charakter reklamy. Są to normy, które mają niepisany charakter, co staje się dla twórców reklamy sporym utrudnieniem. Nigdzie przecież nie znajdą oni wytycznych, co z takimi normami jest zgodne, a co nie. Ci więcej, złamanie takich norm może mieć poważne konsekwencje dla firmy i jej działalności, choć w związku z tym nie grożą nadawcy reklamy żadne sankcje prawne ani karne. Karą jest za to negatywny stosunek klientów do firmy i ich negatywne nastawienie do oferowanych przez nią produktów. Szczególnie ważne w procesie tworzenia reklamy jest przestrzeganie norm etycznych, które są ważne w danym społeczeństwie.

Normy te są związane z charakterem docelowej grupy odbiorców oraz z wyznawanymi przez potencjalnych klientów wartościami. Jak wiadomo, w każdej grupie społecznej znaleźć można takie zachowania, które zyskują akceptację oraz takie, które są źle widziane. Ograniczenia społeczne i kulturowe najbardziej widoczne staję się wtedy, gdy reklama ma na celu wywołanie skandalu i świadomie narusza obowiązujące w danym kraju lub regionie normy kulturowe lub poprzez naruszenie obowiązujących tam norm obyczajowych. Choć prowokujące reklamy są interesujące i przyciągają uwagę, są bardzo ryzykowną formą reklamy.

Niosą ze sobą zbyt silny ładunek emocjonalny, zaś szokowanie odbiorców reklam w taki sposób nie zawsze wychodzi nadawcy przekazu na dobre. W reklamie prowokującej najczęściej naruszane są te normy, które wiążą się z erotyką, z motywem śmierci lub z treściami, które można określić delikatnie mianem kontrowersyjnych. Warto podkreślić, że szczególne normy moralne obowiązują w przypadku reklam dla dzieci oraz tych reklam, które pojawiają się w mediach kierowanych do najmłodszych (np. kanały telewizyjne z bajkami, gazet dla dzieci i młodzieży).



Zobacz podobne:
Promocja sprzedaży

Promocja sprzedażyPromocja sprzedaży bywa nazywana promocją dodatkową lub uzupełniającą. Często łączone są w niej te wszystkie elementy, które nie mies

Public relations, czyli propaganda marketingowa

Public RelationsPropaganda marketingowa, czyli public relations to potężna siła. Dobrze wykorzystana może w z

Lokowanie produktu

Lokowanie produktuNa początku emisji znanych seriali w ostatnim czasie zaczęła pojawiać się informacja "audycja zawiera lokowanie produktu".

Techniki benchmarkingu sposobem poprawy wyników finansowych firmy

Techniki benchmarkinguKonkurencja nie śpi, a przedsiębiorstwo stojąc w miejscu praktycznie cofa się. Zmiany na rynku wymuszają od firm ciągłego przy